Een goed logo in vijf stappen

Het creëren van een logo is een uitdagend en uitgebreid proces waar veel bij komt kijken. Hoewel het ene logo sneller ontstaat dan het andere, is het zeker niet zo dat je een logo zo uit de mouw schudt. Niet geheel onbelangrijk is de tijd waarin een goed effectief logo gemaakt kan worden. Afhankelijk van de input en helderheid van de vraag, zal een sterk logo binnen 10 á 25 uur gemaakt kunnen worden, inclusief revisies en presentaties. Houd er wel rekening mee dat het proces rusttijd nodig heeft, waarin de ontwerper in zijn onderbewuste bezig is met het logo. De gebruikelijke looptijd voor een logo zal tussen de 2 en 4 weken zijn.

 

Naast dat een logo visueel aantrekkelijk moet zijn en moet passen bij de kernwaarden en doelgroep, moet een logo ook aan veel technische eisen voldoen. Elk logo proces is compleet anders, maar over het algemeen hanteer ik wel altijd dezelfde aanpak. Deze aanpak/werkwijze fungeert als het ware als een soort stappenplan om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.

1. Kennismaking en briefing

Vanzelfsprekend is de kennismaking met jou en het bedrijf en/of product de eerste stap. Tijdens het gesprek hebben we het over alle wensen en eisen waar het logo aan moet voldoen. Deze informatie dient als de input voor het gehele ontwerpproces. Het is daarom erg belangrijk om voor het gesprek al goed duidelijk te hebben wat jij met het ontwerp wilt bereiken en uitstralen naar de buitenwereld. Een logo dient aan te sluiten bij de kernwaarden van het bedrijf en aan te spreken bij de doelgroep. Tijdens de briefing ontvang ik graag zoveel mogelijk informatie. Naast de gegevens zoals de bedrijfs- en/of productnaam is het voor ons relevant om bijvoorbeeld ook een complete omschrijving te ontvangen van het bedrijf en/of product, de missie en visie, maar ook eventuele stijlvoorkeuren. Deze stijlvoorkeuren kunnen bestaan uit kleurgebruik, lettertypes en vormen/beelden die jij graag in het ontwerp verwerkt wilt zien. Je mag ook gerust voorbeelden sturen van logo's die aanspreken of juist totaal niet! Zo krijg ik een goed beeld van wat jij uiteindelijk voor ogen hebt.

2. Research & brainstorm

In deze fase doe ik onder andere onderzoek naar de markt, concurrentie en eventuele trends. Op deze manier kom ik er achter wat er in de branche van jouw dienst of product actueel is en krijg ik een nog beter beeld van jouw doelgroep. Ook bekijk ik logo's van concurrenten, zodat ik uiteindelijk niet een logo maak wat te veel op een ander lijkt. Na de research begin ik gelijk met brainstormen. Hierbij zet ik de belangrijke punten op een rij en kijk ik of ik tot nieuwe ideeën kan komen.

 

3. Schets en concept

Nu is het tijd voor het leukste en creatiefste onderdeel. Met potlood en kladblok zet ik mijn ideeën om tot schetsen. Soms kies ik er ook voor om alle informatie eerst een paar dagen op me in te laten werken, maar vaak schieten de ideeën tijdens de bovenstaande stappen al door mijn hoofd. De schetsen waar ik de meeste potentie in zie werk ik uit tot diverse conceptversies. Uit de concepten kun je een keuze maken waar ik mee verder kan gaan. Het kan ook zo zijn dat er elementen uit de verschillende concepten met elkaar gecombineerd worden.

4. Presentatie en finetuning

Met een presentatie maak ik mijn concept duidelijk. Soms heeft een logo veel finetuning nodig, maar het kan ook voorkomen dat het concept eigenlijk al gelijk raak is. Wanneer het logo akkoord is laat ik hem, indien gewenst, in diverse mockups zien zodat je een goed beeld hebt van hoe het logo zich weergeeft op diverse soorten media zoals een visitekaartje of een telefoonscherm.

5. Oplevering bestanden

Als het logo helemaal naar wens is lever ik de bestanden in de meest gangbare formaten aan voor web- en printgebruik. Je ontvangt hierbij het logo in vector (AI en EPS) zodat het logo oneindig kan worden uitvergroot zonder kwaliteitsverlies.


Hieronder een korte omschrijving betreft de bestandsformaten:

  • AI: Dit is het bronbestand gemaakt in Illustrator. Hierop kunnen eventuele toekomstige aanpassingen worden gedaan.

  • EPS: De EPS is een vector bestand. Deze is geschikt voor drukwerk en kan in tegenstelling tot bijvoorbeeld een JPG of PNG oneindig worden vergoot zonder kwaliteitsverlies.

  • SVG: Een SVG bestand staat voor Scalable Vector. Dit is een vector bestand voor webgebruik. Deze kan ik op de webbrowser schalen zonder kwaliteitsverlies.

  • JPG: Het JPG formaat is het meest gebruikte en bekendste formaat voor afbeeldingen. Dit bestand is voor iedereen te openen en je hebt er geen speciaal programma voor nodig. De JPG is tevens geschikt voor webgebruik zoals social media, maar kan niet worden uitvergroot zonder kwaliteitsverlies, omdat het uit pixels bestaat.

  • PNG: Voor de PNG geldt vrijwel hetzelfde als de JPG. Je kunt echter met een PNG ook kiezen voor een transparante achtergrond. Dat is bijvoorbeeld handig als je het logo op een andere kleur achtergrond wilt gebruiken.

    De webformaten lever ik daarnaast in alle gewenste (pixels x pixels) afmetingen.

Privacy policy Copyright 2021 © Inventive Design All rights reserved

  • LinkedIn - Inventive Design
  • Instagram - Inventive Design
  • Facebook - Inventive Design