Image by Danielle MacInnes

Vijf tips om te beginnen met online branding

15 december, 2020

Staat het beginnen met een online branding strategie bij jou op de planning? Voor ondernemers is het zeer verstandig om te investeren in het opbouwen van een waardevol merk, service of dienst. Voor een vliegende start geef ik onderstaande vijf tips:

1. Bepaal je doel

Om je merk, service of dienst online neer te zetten bepaal je eerst wat je wilt bereiken. Wat is je doel? Wil je bijvoorbeeld meer bekendheid creëren of meer winst boeken? Denk ook weer eens na over je branding. Neem afstand van je bedrijf om tot de kern te komen.

2. Formuleer je doelgroep

Omschrijf jouw ideale klant zo goed mogelijk. Wie weet ken je iemand die perfect in het plaatje past. Hij/zij kan jou helpen. Je kunt erachter komen waar hij/zij in jouw vakgebied tegenaan loopt. Vaak proberen we voor iemand te denken, terwijl je juist moet inspelen op behoeftes.

3. De praktijk

Wanneer je weet waar je staat en waar je heen wilt, is het tijd om een plan te maken hoe je dit doel gaat behalen. Met welke pijlen richt jij je op je doelgroep? Maak je gebruik van middelen online of offline? Schakel je een expert in of doe je het liever zelf? Kortom, hoe zie jij de praktijk voor je?

4. Communicatie

Een belangrijk ingrediënt van een online branding strategie is de manier waarop je communiceert. Denk goed na over wat je wilt communiceren. Waarom is dat jouw boodschap en vooral, hoe breng je die onder de aandacht? Ook hiervoor maak je een plan. Zonder een goede contentplanning verlies je mogelijk het overzicht. Niet alleen jouw aandacht versnippert, maar je raakt ook de interesse van potentiële klanten kwijt.

5. Social media

Onderzoek op welke social media kanalen jouw klanten zitten. Is dat Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn? Welk medium past het beste bij jou? Voor elk bedrijf is er wel een social media kanaal waarop hun doelgroep te bereiken is. Voor business-to-business bedrijven is LinkedIn het meest geschikt, terwijl andere doelgroepen weer perfect te bereiken zijn op Instagram, Pinterest, Snapchat, Facebook en noem zo maar op.